Wednesday, December 28, 2016

#yearinreview2016 كواليس الذهاب والعودة












استقبلت 2016 وانا عندي 30 سنة ورايحة جاية على الدكاترة بأشعة بتقول "شيلوا المرارة دي" لحد ما تعبت من اللف والنوبات والدموع وسلمت نفسي للدكتور في شهر مارس، الراجل استقبلني استقبال الجماهير لخاليسي وهي رايحة السوق بدينصوراتها، سلمت أمري لله وخليتهم يشيلوها ويبدو انها سمعتني ودعت عليا فجاتلي وانا بتعافى من العملية حساسية شديدة سمعت بعدها كلمة "هتموتي .. هتموتي .. هااااتمووووتيييي" تلات مرت من دكتورعجوز جدا شكيت انه بيعايرني اني هموت صغيرة وهو كبر وانبسط وكنت على وشك اقول إفيه يضيع هيبة وجلال اللحظة لولا انه طبطب عليا وقالي انتي بطلة يابنتي .. ثبتني ورحم نفسه في نفس الوقت ابن اللعيبة. 

الهزة القوية دي علمتني وعلمت عليا، مافيش حاجة تقدر تطلعك من رمية نفسك في البير غير قلم أو ألم يفوقك ويقولك انت مهم يا حمار، الحساسية خلت جسمي كله يقشر والناس تستغربني، نظرات شفقة على نظرات قرف على نظرات سبحان من له الدوام.

وعلمتني برده ان كلنا محتاجين لبعض مهما حصل، وان من الطيش والحماقة انك تاخد موقف حاد من حد مهما كان غلطه وان خسارة الناس مش بالساهل، وان السماح والمغفرة بتخففك من حمول تقيلة بتكتم على نفسك وتقتل فيك كل يوم بالتصوير البطيئ. 

Let it go
الجملة ام تلات كلمات دي اللي اتكتبت ببساطة على لوحة مفاتيحي اضطريت اتعلمها بالطريقة الصعبة، واقدر اقول بكل فخر بذكاء القدر وبإعلان كامل لحماقتي ان اكتر حد كرهته وخدت منه موقف قوي في حياتي هو نفس الشخص اللي انقذني من الموت فعلا!
المرارة باظت إغراقا في حزن بيعطل ويكبل ويكره الواحد في نفسه، كرهت نفسي فعلا وكنت شايفاها ذرة رمل في أرض محيط ولا تسوى، ولما وقعت وطولت لوحدي في الضلمة مالقتش حد يمدلها ايده غيري، لاقيتها غلبانة والوحيد اللي حبها بجد بدون شروط كان أبوها اللي سابها واتدفن وكل محاولتها لإسترجاعه بائت بالفشل، طيب انا بنت الراجل اللي حبها ده ولو محبتهاش أنا مين غيري هيحبها؟!

صالحتها واتعلمنا سوا شوية أنانية وقوة، لأنك عشان تعيش لازم تكون قوي، وفي حالة استمرارك على قيد الحياة مش قدامك غير حلين ملهمش تالت، يا تبقى قوي بإرادتك يا تقويك الدنيا بمعرفتها وبالعافية! 

بعد أيام وليالي واصلتها غايبة عن الوعي وجسمي مش فاهم مين بيعمل ايه وازاي اصلب طولي وازاي البس او امشي خطوة او اكل او اشرب، بعد جري رهوان في اتجاه موت قفل الباب في وشي فجأة بعد ما كان بيقولي تعالى بسرعة، قعدت شوية مش فاهمة انا رجعت ليه وكان بيشاولي من بعيد ليه طالما مش ناوي؟ يمكن كان بيفهمني انه في السكة فيلا عشيلك حبة قبل ما اجي، او بيقولي يا حمارة هو كمان عشان افوق، او بيرج جسمي بقوة زي المولود في الغربال يمكن افكاري تتعدل وكل حاجة ترجع لمكانها زي زمان، اضحك العب انبسط باللي في ايدي وما افكرش كتير .. يمكن!

13 comments:

  1. وحضرتك بالصحة والسلامة

    ReplyDelete
  2. انت فعلا بطلة يا ياسمينا.. تعيشي وتتعلمي.. هي الدنيا كده، كل سنة نكتشف فيها اكتشافات واكتشافات ونبقى متخيلين اننا فهمنا وبعدين نطلع - لا مؤاخذة - حمير! انا نفسي اكتشتفت كده متأخر قوي...
    ربنا يبارك لك في عمرك وينور بصيرتك ويعينك على مر الحياة ويمتعك بحلوها..
    كل سنة وأنت طيبة ويا جميلة :)

    ReplyDelete
  3. وانت بالصحة والسلامة يارب .. اهم حاجة الواحد يعترف بحموريته وما يقاوحش ولا يمثل حقيقة غير حقيقته .. كل سنة وانت في صحة وسعادة وواقع احلى من اللي قبلها يارب :)

    ReplyDelete
  4. تقدم شركة المثالي جروب للنظافة العامة احدي خدماتها المتميزة بمحافظة القطيف والتي يبحث عنها الكثير من اهالي محافظة القطيف الا وهي شركة تنظيف منازل بالقطيف والتي تقدم خدمات تنظيف المنازل - تنظيفالشقق - تنظيف الفلل -تنظيف المجالس - تنظيف البيوت - تنظيف الخزانات -تنظيف المسابح والتي من خلاللها تستطيع شركة المثالي جروب لخدمات التنظيف تقديم افضل خدمات النظافة العامة بمحافظة القطيف بالاعتماد علي كافة الاسليب الحديثة والعمالة الماهرة فمع شركة تنظيف منازل بالقطيف انتم دائما في امان فلدينا

    شركة تنظيف منازل بالقطيف
    شركة تنظيف بالقطيف
    شركة تنظيف مجالس بالقطيف
    شركة تنظيف شقق بالقطيف
    شركة تنظيف فلل بالقطيف


    ___________

    ReplyDelete
  5. شهادة من استعادة بمساعدة مارتينيز يكسي (Lexieloancompany@yahoo.com أو +18168926958) ..

    لقد كنت في الفوضى المالية للأشهر الماضية، أنا أمي وحيدة مع أطفال أن ننظر بعد. اسمي رينيه جوان Rothell، وأنا من ريدلي بارك بولاية بنسلفانيا. وقبل بضعة أسابيع صديقي زار لي وعلى طول مناقشتنا قالت لي عن السيد مارتينيز يكسي من (Lexieloancompany@yahoo.com)؛ أنه يستطيع مساعدتي للخروج من الوضع المالي الخاص بي، وأنا لم يعتقد سبب لدي تنفق الكثير من المال على المقرضين القروض المختلفة الذين لم يفعلوا شيئا سوى الهرب مع أموالي. ونصحت، أعطى ذلك في محاولة لأنها وبعض زملائها تم انقاذهم من قبل هذا المقرض Godsent مع القروض لإحياء موتهم الشركات وسداد الفواتير. لذلك أنا بالبريد عليه وسلم وشرح كل شيء عن حالتي المادية، وبالتالي أخذني من خلال عملية القرض التي كانت مختصرة جدا وسهلة .. وبعد أن منحت طلبي قرض بقيمة 78،000.00 دولار أمريكي، كل ما فعلته هو اتباع المعالجة وتكون متعاونا و اليوم أنا فخور صاحب العمل تقاسم شهادة المقرض أرسل الله. يمكنك الوصول إليه وكذلك من خلال موقع الشركة: http://lexieloans.bravesites.com أو النص: +18168926958

    ReplyDelete
  6. شركة تنظيف منازل بالقطيف هي الشركة الاولي بالقطيف لتنظيف المنازل والشقق والفلل والبيوت والقصور والمجالس والكنب والسجاد والموكيت والتي تعد افضل شركة تنظيف بالقطيف , فتقدم شركة تنظيف المنازل بالقطيف افضل خدمات النظافة الشاملة لجميع اركان المنزل وكل ما يحيط به بالاعتماد علي كافة الادوات الحديثة والعمالة الماهرة بالاضافة الي خبرة عشرات السنوات بمجالات التنظيف ومكافحة الحشرات , فاذا اردتم الحصول علي منزل امن نظيف خالي من الحشرات والحصول علي نظافة مثالية للارضيات والمفروشات بالجودة والمواصفات القياسية وباسعار رخيصة ومناسبة فلا تترددوا في الاتصال بشركة المثالي جروب للتنظيف بالقطيف فحقا هي افضل وارخص شركة تنظيف بالقطيف فلدينا
    شركة تنظيف بالقطيف

    ReplyDelete
  7. افضل شركة تنظيف منازل بالاحساء - شركة المثالية للتنظيف بالاحساء تقدم لكم افضل خدمات التنظيف ومكافحة الحشرات بالاحساء وتضمن لكم العيش في منزل نظيف امن خالي من الحشرات بجودة ودقة عالية وبمواصفات قياسية واسعار رخيصة فمع شركة تنظيف منازل بالاحساء انتم دائما في امان

    شركة تنظيف منازل بالاحساء

    شركة المثالية للتنظيف بالاحساء

    ReplyDelete

الكلمـة نـور .. وبعـض الكلمـات قبـور