Friday, December 06, 2013

الوصايا العشر للقضاء على مرض العصر

لو معدل تراجع نفسيتك بيزيد الفترة دي - وده أكيد يعني - اتعلم تطبطب على نفسك إزاي، لأن الحياة مش دايما هتوفرلك أوبشن الطبطبة ده طول الوقت كدة، ماهو بالعقل كدة إذا كانت الحياة نفسها هي اللي تسببت في إكتئابك فإزاي هتبسطك؟ كل حاجة والعكس واردة بس مش دايما نظرا لطول فترات الاكتئاب.

طيب نرجع لمرجوعنا الأساسي، إزاي أطبطب على نفسي؟ .. بسيطة جدا حط إيدك اليمين على كتفك الشمال وارفع كفك لفوق وانزل بيه بالراحة خالص على كتفك، كرر العملية دي كذا مرة وانت بتقول: بس بس بس. :)

في أفكار تانية للطبطبة على نفسك او على الأقل شغلها عن الاكتئاب زي:
------------------------------------------------------------------------
1- إنك تسمع قرآن بصوت قارئ بتحبه، ولو عندك وقت حاول تحفظ هيفرق معاك بجد.

2- إنك تقوم تاخد دُش لو قاعد في البيت أو إلعب رياضة، أيوة في تمارين سهلة بتاخد نص ساعة بس ومن البيت ماتتحججش.

3- لو في الشغل قوم اتوضى وارجع تاني - لو تأثير الإكتئاب شديد أوي عيط وانت بتتوضى - ماحدش هيعرف يفرق بين دموعك والوضوء.

4- لو بتدور على الراحة النفسية أونلاين صدقني انت في المكان الغلط، أقفل كل شبكات التواصل الاجتماعي وتمتع الصفاء والنقاء والهدوء. 



5- طبعا لو في مواصلة مش قدامك غير حل من اتنين لو مش انت اللي سايق اقرا كتاب، لو انت اللي سايق اسمع كتاب او اغنية او افتح الراديو على إذاعة مهمة او حتى تافهة المهم تشتت انتباهك وتركيزك اللي معشش في الاكتئاب ده يا أخي زهقتني.

6- كفااااااااااااااااااية سياسة إرحم نفسيتك العيانة. 

7- عدي على السوبر ماركت واشتري برطمان نوتيلا لو مش عامل ريجيم، لو عامل ريجيم اتصور جمبه بس.  

8- غير ترتيب الأثاث في بيتك او في اوضتك على الاقل، وروقها بالمرة بقى عيب كدة.

9- أعمل خير، ده الحل السحري اللي بيجيب من الآخر، أي عمل خير هتعمله صعب تتخيل هيحسن مودك إزاي غير لما تجرب بنفسك. 

10- لو سبب المشكلة في الأساس انك قاعد في البيت بلا شغل او فرصة او او او جرب تعمل أعمال تطوعية مش محتاجة غير وقت بسيط زي الكتابة للمكفوفين - بتكون من البيت لو صعب تخرج - او لو حابب تخرج ممكن تبقى مرافق لطالب في الكلية او المذاكرة وكدة، التعامل مع المكفوفين عموما هيعلمك ان اكتئابك ده كلام فارغ أولا، ثانيا هتتعلم انك مش أحسن من ذوي الاحتياجات الخاصة في حاجة بالعكس ده ممكن يكون أشطر وأنجح منك وبيذاكر حاجات انت ممكن تكتبهاله وتقراهاله آه بس ماتفهمهاش زيه، ثالثا بقى هيعلمك معادلة بسيطة تطفش بيها الإكتئاب اللي لازقلك ده: عيش لغيرك - إنسى همومك - تلاقيها إتحلت - توماتيكي توماتيكي.

9 comments:

  1. هههههههههه مش ممكن بجد بوست تحفة مش قادرة أمسك نفسي من الضحك وفي نفس الوقت الشعور بالخجل من الشعور بهذا الاكتئاب
    بجد تسلم ايدك يا ياسمنة
    سعيدة جدا بمروري بهذه المدونة
    تحياتي :)

    ReplyDelete
  2. لو بتدور على الراحة النفسية أونلاين صدقني انت في المكان الغلط، أقفل كل شبكات التواصل الاجتماعي وتمتع الصفاء والنقاء والهدوء.
    واو
    هو ده الكلام والحل السحري اللي بجد

    ReplyDelete
  3. كلماتك طبطبت ع نفسى والله
    شكرا ليكى بجد :)

    ReplyDelete


  4. تيجان
    تعمل تيجان دائماً على توفير أفضل الخدمات لعملائها الكرام حرصاً على المصداقية و الشفافية و النزاهة لثقة العملاء بها و هي رائدة و متميزة في تقديم تلك الخدمات ومنها نقل وشراء عفش و كل مهام التنظيف الخاصة بالمنازل و مكافحة الحشرات و تنسيق الحدائق المختلفة والأعمال الفنية و منها أعمال السباكة و أعمال النجارة و الكهرباء و الدهان والجبس بورد و العزل و تسليك المجاري كل هذا وأكثر ستجده هنا فقط في تيجان- المدينة المنورة و تكملتاً لخدماتها قد وفرت خدمة مستمرة طوال اليوم و هي خدمة العملاء للإستفادة بالعروض الجديده و الرد على جميع الإستفسارات و أيضاً لسماع الشكاوى و المقترحات المقدمة .

    ReplyDelete
  5. السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
    نقدم لكم أفضل شركات نقل العفش داخل مدينة جدة وبأرخص الاسعار وأفضل عمالة فنية مدربة ونقوم بنقل الاثاث المنزلى والمكتبى من جدة الى جميع دول الخليج العربى الشقيقة بأفضل سيرات نقل العفش المجهزة والمغلقة
    خدمة ممتازة .

    شركة نقل عفش بجدة

    شركة نقل عفش من جدة الى البحرين

    شركة نقل عفش من جدة الى الكويت

    شركة نقل عفش من جدة الى الامارات

    شركة نقل عفش من جدة الى الاردن

    ReplyDelete
  6. شركات كشف تسربات المياه بالمدينة المنورة
    اساليب حديثة للكشف عن تسريبات المياة بطريقة متطورة تعمل على معرفة اماكن التسريب بدقة عالية، ان ما يحدث من خلل باحدى مواسير الصرف يشكر خطرًا يجب تداركة لحماية المباني من الانهيار لأن سرعان ما تتفاعل المياة مع مواد واساسات البنات وتشكل خطرًا فعلي عليها، وهناك تسريب ظاهري للمياه وتسريب خفي وهذا ما يدعو اكثر للقلق لأنه لم يعرف مصدرة الفعلي وهذا ما نعمل عليه من خلال اجهزتنا الحديثة في كشف تسريبات المياه وتصليح مشكلة تسريب المياه في اقل وقت واسعار رخيصة.

    ReplyDelete

الكلمـة نـور .. وبعـض الكلمـات قبـور